Stres, psychosomatické problémy a mindfulness
101105
20.09.2022 | 9:00 - 15:30 hodin |
21.09.2022 | 9:00 - 15:30 hodin |
14.09.2022
Žádná volná místa
Štefánikova 566, Hradec Králové
MUDr. Lubomír Hadaš, Ph.D. a Ing. Marcela Roflíková, MBA
MSMT-13010/2022-3-608
Popis Kurzu
2denní kurz pro učitele je zaměřen na podporu duševního zdraví. V prvním dni se zaměřuje na to, jak přistupovat ke zvládání stresu a jak zabránit vzniku psychosomatických problémů, v druhém dni plynule naváže mindfulness, pomoc k zvědomování emocí a zvyšování odolnosti vůči stresu. 1. den Psychosomatické potíže pedagogů a žáků lektor: MUDr. Lubomír Hadaš, Ph.D., rozsah: 8 hodin Základní informace o stresu, který působí na pedagogy v průběhu školní praxe. Jak posoudit pomocí kognitivní mapy stresu všechny roviny stresové reakce (stresor - projevy - způsoby zvládání - změny). Na tomto základě budou prezentovány souvislosti mezi stresovou situací a zdravotními důsledky (psychosomatická onemocnění). Nejčastější činitelé a podněty, vyvolávající zátěžové situace a psychosomatické stresové reakce u učitelů. Rizikové typy chování a postojů, zvýšená/snížená odolnost vůči zátěžím. Povědomí učitelů o vlastním zdravotním stavu a o problematice zdravého životního stylu. Znalosti pedagogů v oblasti psychosomatického pohledu na zdravotní stav žáka a jejich využití ve výchovně-vzdělávacím procesu. Objasnění přímých souvislostí mezi nemocí, věkem a způsobem zpracování psychických podnětů - nejen pro lepší pochopení symptomů zdravotních potíží - alergie, únava, tréma, nevolnosti, bolesti hlavy, vyjadřovací potíže, častá onemocnění či úrazy. Jak na účinnější prevenci psychosomatických onemocněn, přehled základních strategií zvládání stresu. 2. den Mindfulness jako podpora zvládání nároků současné doby lektor: Ing. Marcela Roflíková MBA, rozsah: 8 hodin 2. Nabídka ziskání vlastní zkušenosti s využitím mindfulness v pedagogické a výchovné praxi především v současné době nejistoty a změn, které kladou extrémní nároky na psychiku. Možnosti využití jak pro práci se žáky (rozvoj empatického přístupu, zvědomování emocí a myšlenek), tak pro svůj vlastní profesní a soukromý život (posílení odolnosti vůči stresu, spokojenost, péče o sebe a své zdroje energie, předcházení syndromu vyhoření). V čem spočívá náročnost současné doby a jaká jsou rizika pasivního nebo reaktivního postoje. Seznámení s benefity a vědeckými argumenty mindfulness, rozvíjení všímavosti a všímavé komunikace. Příklady cvičení pro rozvíjení všímavosti, zápis vlastní zkušenosti a sdílení zkušenosti s ostatními, podoba cvičení pro použití během pracovního dne, stanovení záměru jak se cvičením pracovat. Témata praktických cvičení - zklidnění mysli a redukce stresu, zlepšení soustředění, rychlý odpočinek, zvládání náročných situací. Témata praktických cvičení - laskavost jako pomoc pro zvládání náročných situací, všímavá komunikace a interakce s ostatními lidmi. Reflexe - možnosti pro aplikaci získaných dovedností při práci se žáky v prezenční praxi i v online prostředí. Osvědčení bude vydáno po absolvování obou částí.
Poznámka
Realizace projektu byla podpořena MŠMT v rámci Výzvy pro podávání žádostí na aktivity v oblasti primární prevence rizikového chování a podpory duševního zdraví ve školách a školských zařízeních pro rok 2022.
Mohlo by Vás také zajímat
Pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, zdravý životní styl
12.02.2024
13.03.2024
03.04.2024
12.04.2024
24.04.2024
13.05.2024
21.05.2024
29.05.2024
03.06.2024
13.06.2024