Aktivizační a motivační činnosti k podpoře matematické gramotnosti na 1. stupni ZŠ - OBJEDNÁVKA
Akce č. 1-06-2-04
Obsah:
První 2 části 4dílného kurzu v celkové časové dotaci 16 hodin, zaměřeného na rozvoj matematické gramotnosti.
1. část - Základní postupy rozvíjení předmatematických představ. Souvislost s rozvojem kognitivní složky osobnosti žáka. Praktické ukázky činností. Nabídka aktivit a her, které formou spontánní a řízené činnosti podněcují rozvoj myšlenkových procesů. Vytváření představ o množství, geometrických představ, rozvoj myšlenkových operací. Postupy při rozvíjení předmatematických představ a raných matematických představ. Nároky pedagogů z hlediska věku a individuálních schopností žáků.
2. část - Seznámení s problematikou výuky zlomků na 1. stupni ZŠ. Přístupy k zahájení výuky zlomků. Vhodnost učení prožitkem pro žáky mladšího školního věku. Ukázky z běžného každodenního života, využití zkušeností žáků a jejich schopnosti odhadu. Manipulativní činnosti. Názorná manipulace s papírem a s předměty pro rozvoj představivosti. Herní a procvičovací aktivity. Kartičky, zlomkový panák, rovnost a porovnávání zlomků, výpočet části z celku a naopak. Nabídka zásobníku různorodých aktivit pro praktické pochopení a procvičení operací se zlomky.
3. část - Seznámení se specifiky výuky matematiky na 1. stupni ZŠ. Jak mladší žáky učit matematiku pomocí objevování matematických schémat. Využití motivačních a netradičních, i pohybových aktivit v práci s matematikou. Představení pomůcek, které lze vyrobit během párové i skupinové práce. Nabídka materiálů k dalšímu využití ve výuce. Nápadník her, praktické aktivity formou aktivizujících činností do hodin matematiky.
4. část - Metody a postupy při vyučování matematiky na 1. stupni ZŠ. Seznámení s možnými způsoby zapojení žáků do výuky pomocí jednoduchých pomůcek. Způsoby zařazování individuálních činností k podpoře aktivity žáků. Zásobník didaktických her, námětů, pomůcek. Možnosti použití.
Určeno:
učitelům 1. stupně ZŠ
Lektor:
RNDr. Hana Lišková, Mgr. Taťjana Vrbová, Mgr. Jan Horák, Mgr. Jitka Grohmannová